Jest Pani trenerem efektywnej nauki, sprawnego czytania. Ma Pani kilkanaście lat doświadczenia w pracy dziećmi i młodzieżą, podnoszeniu jakości czytania u dzieci.
Czytanie jest podstawową kompetencją w uczeniu się. Dziecko, które sprawnie czyta lub przynajmniej zna literki, idąc do szkoły, ma zupełnie inny stosunek do nauki. Jest pewniejsze siebie, na starcie ma poczucie sukcesu, łatwości. Dotyczy to też oczywiście na późniejszej "kariery" szkolnej. Poza tym – a może co najważniejsze – czytanie jest czynnością niezwykle mocno angażującą umysł, "rozciągającą" go. Można w zasadzie postawić znak równości między sprawnym czytaniem a umiejętnością uczenia się, byciem dobrym uczniem. Najczęściej jest tak, ze dzieci dobrze czytające również dobrze się uczą. Przypomnijmy sobie swoje szkolne, licealne czasy – kto był w trójce najlepszych uczniów? Najczęściej najsprawniejsi czytelnicy. I co ciekawe – nauczyli się oni czytać ZANIM poszli do szkoły.
Tak więc – sprawne czytanie jest podstawową kompetencją, o którą powinniśmy zadbać, aby nasze dziecko sprawnie poruszało się w świecie informacji.
Co możemy zrobić, aby dziecko polubiło czytanie?
Przede wszystkim bardziej prawdopodobne jest, że wychowamy czytające dziecko, jeśli w domu będzie nawyk czytania, dziecko będzie widziało czytających dorosłych. Lekturę dopasowujemy oczywiście do wieku dziecka. W księgarniach i bibliotekach mamy ogromną ilość cudownych, inspirujących książek dla każdej grupy wiekowej. Znam rodziny, które w rytuale mają cotygodniowe wizyty z dziećmi w bibliotece. Dzieci wychodzą obładowane książkami. Nie maja one żadnych problemów z uczeniem się!
Wybierajmy książki różnorodne i bardzo INTERESUJĄCE dla dziecka. Pozwólmy wybrać naszej pociesze, co chce czytać . Mam dobrą wiadomość dla rodziców chłopców, których interesuje tylko piłka nożna – pojawiło się sporo książek o futbolu właśnie – biografii, wspomnień piłkarzy, albumów …
Czy ważne jest, aby czytać już małym dzieciom? Jak małym? Kiedy zacząć?
Sesje czytania na głos możemy "serwować" maluszkowi, jeszcze kiedy jest w brzuszku Im wcześniej, tym lepiej. Małe dzieci mają niezwykłe zdolności do uczenia się, ich mózgi chłoną świat jak gąbka. Grzechem jest nie wykorzystać tej łatwości! I dotyczy to w zasadzie każdej dziedziny nauki – języków obcych, matematyki… Podczas czytania dziecku na głos w mózgu tworzą się nowe połączenia neuronalne. Rozwija się zdolność koncentracji, zasób słownictwa, inteligencja. Same korzyści z kilkunastu minut regularnie spędzonych z dzieckiem.
Czy sesje czytelnicze nie są nudne dla dzieci?
Czytając dziecku na głos spędzamy z dzieckiem czas wysokiej jakości. Korzyści dla rozwoju emocjonalnego są nieocenione. Dzieci potrzebują naszej uwagi, inspiracji. Czytamy, to co sprawi frajdę nam i dziecku. Bawimy się wspólnie – czytając. Nie znam dzieci, które nie lubiłyby, kiedy czyta im się na głos, jeśli tylko dobierzemy wciągającą, fascynującą książkę. Szukajmy w obszarach, w których dziecko ma zainteresowania – przyroda, nauka, czasami drobne rzeczy – kamienie, owady. Dobrze działa przeglądanie czasopism popularnonaukowych, czytanie podpisów pod ilustracjami. Znam dzieci, które zaczęły swoją "karierę" czytelniczą właśnie od tego.
A jeśli mamy starsze dziecko? Jak zmotywować je do nauki?
Można pokazać dziecku kilka technik efektywnej nauki, jak łatwiej zapamiętywać, koncentrować się, zorganizować sobie naukę. Można zacząć od drobnych rzeczy. Pamiętajmy, ze drobne działania prowadzą do dużych zmian. Jeśli np. mamy dziecko ruchliwe, na pewno pomoże włączenie ruchu i ciała w naukę: fotel obrotowy czy bujany, wygodna pozycja do uczenia się – na brzuchu, z nogami w górze… Przypomnijmy sobie, jak uczyliśmy się, gdy już mogliśmy sami o tym decydować.
Po więcej wskazówek zapraszamy do Akademii Nauki.
UWAGA, ZMIANA TERMINU DNI OTWARTYCH – PRZEDSZKOLAKI ZAPRASZAMY W PONIEDZIAŁEK, 12 WRZEŚNIA, DZIECI ZE SZKOŁY PODSTAWOWEJ – WE WTOREK, 13 WRZEŚNIA; GODZINY I MIEJSCE (CK eSTeDe na ul. Roosevelta) – BEZ ZMIAN!