Trwają kontrole Straży Miejskiej nieruchomości na terenie miasta Gniezna. Ich celem jest zmniejszenie różnicy pomiędzy liczbą osób zameldowanych w Gnieźnie, a liczbą osób zgłoszonych w deklaracjach „śmieciowych”.
Referat ds. Zagospodarowania Odpadów w Urzędzie Miejskim przygotował zestawienie posesji, w których mieszkańcy nie złożyli deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – czyli po prostu nie płacą za ich odbiór i zagospodarowanie. Strażnicy Miejscy kontrolują osoby fizyczne (np. pod kątem ilości osób zamieszkujących dane nieruchomości) a także firmy prowadzące działalność gospodarczą czy posiadają stosowne z umowy z podmiotem uprawnionym do odbierania odpadów. W wielu przypadkach mogą nakładać mandaty w wysokości nawet do 500 zł: kiedy mieszkańcy spalają nieczystości, kiedy ilość pojemników na odpady jest zbyt mała w odniesieniu do ilości mieszkańców, a także w przypadku zupełnego braku pojemnika na odpady.
Deklaracje "śmieciowe" należy składać w referacie ds. Zagospodarowania Odpadów w Urzędzie Miejskim, w piwnicy budynku, w pokoju nr 02 i 03.