Głównym celem funkcjonowania telefonu bezpieczeństwa jest zapewnienie informacji i pomocy w nagłych sytuacjach kryzysowych.
Telefon obsługiwany jest w językach: polskim, angielskim, niemieckim oraz – w sezonie 2016 – w j. hiszpańskim w następujących godzinach: 8.00 – 18.00 w okresie styczeń – maj oraz październik – grudzień, natomiast w okresie czerwiec-wrzesień w godz. 8.00 – 20.00. Telefon będzie czynny we wszystkie dni tygodnia poza dniami ustawowo wolnymi od pracy.
Komenda Główna Policji zapewnia osobom obsługującym telefon bezpieczeństwa możliwość bezpośredniego połączenia z centralą KGP – co ułatwia szybką komunikację z właściwymi jednostkami Policji.
Funkcjonowanie telefonu bezpieczeństwa podnosi, wśród turystów zagranicznych, poczucie bezpieczeństwa. Prawie połowa z nich uważa bezpieczeństwo za bardzo ważne, natomiast dla ok. 42% jest ono raczej ważne. Co więcej, zintegrowanie telefonu z infolinią turystyczną pozwala uzyskać informacje o najbliższych atrakcjach turystycznych. Telefon spełnia więc dwie funkcje: po pierwsze związany jest z niesieniem pomocy w sytuacjach kryzysowych, po drugie pełni funkcję informacyjno-promocyjną.
Funkcjonowanie systemu Contact Center, czyli zintegrowanie telefonu bezpieczeństwa z infolinią turystyczną jest niezwykle istotne w kontekście dużych wydarzeń zaplanowanych w tym roku w Polsce. Chodzi tutaj przede wszystkim o organizowane w dniach 26 – 31 lipca 2016 r. w Krakowie Światowe Dni Młodzieży.