27 lutego na deskach Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie wystąpili uczniowie Akademickiego Liceum, Gimnazjum i Szkoły Podstawowej Milenium w programie artystycznym zatytułowanym „Gdzie są kwiaty z tamtych lat?”.
We wtorkowe popołudnie Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie wypełnił się zaproszonymi gośćmi, wśród których znaleźli się przedstawiciele lokalnych władz, dyrekcja i grono pedagogiczne szkół Milenium, kombatanci, członkowie rodzin oraz przyjaciele występujących uczniów. Tego dnia scena teatru została przemieniona w ulicę okupowanej Warszawy. Młodzi ludzie stali się na moment reprezentantami straconego pokolenia – Kolumbami. Językiem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Mirona Białoszewskiego oraz współczesnych utworów muzycznych starali się opisać grozę wojny oraz dylematy towarzyszące powstańcom. Akcja przedstawienia rozpoczęła się "ciszą przed burzą", czyli latem 1939 , skończyła – upadkiem Powstania Warszawskiego.
Autorkami scenariusza i reżyserkami spektaklu są – tak samo jak w zeszłym roku – nauczycielki języka polskiego i historii: Magdalena Cytryńska-Kurzępa i Beata Sitarek. Nauczycielki wykorzystały w scenariuszu oryginalne świadectwa "czasów pogardy" – fragmenty "Pamiętnika z powstania warszawskiego" Mirona Białoszewskiego oraz "Kamieni na szaniec" Aleksandra Kamińskiego, wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego oraz fragmenty utworów muzycznych pochodzących z płyty zespołu Lao Che – "Powstanie Warszawskie". We współpracy z nauczycielką muzyki – Agnieszką Żółtowską – powstał spektakl słowno-muzyczny. Jego głównym celem stało się ukazanie dramatycznych wyborów, przed którymi stanęli przedstawiciele pokolenia Kolumbów oraz upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego.
Przedstawienie w gnieźnieńskim teatrze stanowiło finalny etap realizowanego w Akademickim Liceum, Gimnazjum i Szkole Podstawowej Milenium ogólnopolskiego projektu "BohaterOn". W ramach tego projektu uczniowie pod kierunkiem nauczycielek języka polskiego i historii pogłębiali swoją wiedzą na temat Powstania Warszawskiego. Uczestniczyli w zajęciach poświęconych tej tematyce, wysyłali kartki do powstańców, w których wyrażali wdzięczność, szacunek oraz podziękowania dla bohaterów walczących o wolną Polskę. Część z uczniów otrzymała od Powstańców wzruszające odpowiedzi. Kolejnym etapem było nagranie przez młodzież wywiadów z osobami, które pamiętają II wojnę światową. Dzięki tym przejmującym relacjom młodzi ludzie mogli lepiej poznać "żywą" historię Polski oraz przygotować się do przedstawienia w teatrze, które zainaugurowało w szkołach Milenium uroczyste obchody 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.