Senatorowie zaapelowali do Premier Beaty Szydło o utworzenie Narodowego Muzeum Kolejnictwa.
Otwierając w budynku parlamentu konferencję, której organizatorami byli: Senat RP, PKP Cargo SA oraz Polska Akademia Nauk, marszałek Senatu Stanisław Karczewski podkreślił, że należy dbać o dziedzictwo kolejnictwa w Polsce, ponieważ stanowi ono ważny element naszej historii. Następnie senator Robert Gaweł przedstawił wyniki prac zespołu senackiego dotyczące ochrony zabytków kolejowych oraz przedstawił treść petycji do pani premier Beaty Szydło w sprawie utworzenia w związku ze zbliżającą się 100. rocznicą odzyskania niepodległości Narodowego Muzeum Kolejnictwa w hołdzie kolejarzom polskim. W dyskusji dr hab. Zbigniew Tucholski z PAN pozytywnie odniósł się do senackich ustaleń: Koncepcja przedstawiona przez Pana Senatora dotycząca Narodowego Muzeum Kolejnictwa jest ze wszech miar słuszna. Forma Narodowego Muzeum Kolejnictwa jest najlepsza z organizacyjnego punktu widzenia. Niewątpliwie takie muzeum jest bardzo potrzebne i powinno pełnić również funkcje naukowe, dokumentacyjne w zakresie zabytków kolejnictwa, a nie tylko być dodatkiem do centrum handlowego. Jest bardzo słusznym rozwiązaniem aby wykorzystać zaplecze trakcji parowej czyli dawną parowozownię, zabytki techniki w oryginalnym anturażu (…) lokalizacja NMK w dawnej parowozowni jest ze wszech miar słuszna i tutaj jeśli chodzi o koncepcję gnieźnieńską jest to obiekt o bardzo dużej wartości; jest to obiekt unikatowy jeśli chodzi o zachowanie oryginalnej substancji. Profesor Uniwersytetu Wrocławskiego z Zakładu Historii Kultury Materialnej Miron Urbaniak określił gnieźnieńską parowozownię jako: "największą chronioną wpisem do rejestru zabytków". Wraz z petycją przekazaną po konferencji przez senatorów S. Koguta i R. Gawła na ręce pani premier, złożono szereg postulatów na ręce Ministra Infrastruktury, między innymi dotyczących powołania międzyresortowego zespołu ds. ochrony zabytków kolejnictwa i techniki oraz zmian w prawie.
Nie da się ukryć, że konkluzje konferencji w sprawie zagospodarowania parowozowni w Gnieźnie są pozytywne. Wyraźne zaakcentowanie tego miejsca jako potencjalnej lokalizacji Narodowego Muzeum Kolejnictwa przez szereg prelegentów będzie cenne w procesie planowania nowych funkcji dla tego terenu. Znaczącą na konferencji była również obecność osób związanych z funkcjonowaniem i toczącym się procesem urbanistycznym w gnieźnieńskiej lokomotywowni: wiceprezydenta M. Gniezna Jarosława Grobelnego, przedstawicieli studia MAU Mycielski Architecture & Urbanism oraz Gnieźnieńskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.
Senator Robert Gaweł podziękował za wsparcie i obecność na konferencji licznych środowisk, którym zależy na ochronie dziedzictwa, jakim jest technika kolejowa. Wnioski z konferencji są pierwszym realnym krokiem do wsparcia tej inicjatywy. Tak dobry wydźwięk konferencji nie byłby możliwy gdyby nie wielomiesięczne działania podejmowane m.in. w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz szereg spotkań z przedstawicielami wielu innych instytucji. Petycja nie oznacza automatycznego utworzenia muzeum w Gnieźnie, ale powinna być sygnałem do intensyfikacji działań lokalnych w tym zakresie, bo może być to jedyną szansą na powstanie Narodowego Muzeum Kolejnictwa. Senator R. Gaweł zadeklarował dalsze działanie w celu pozyskania partnerów dla tej inicjatywy.