Od marca br. w Szkole Podstawowej nr 5 trwały przygotowania do rozegrania gry miejskiej. Wszystkie podjęte przez nas działania związane były z udziałem w ogólnopolskim programie „Młody Obywatel” Zmiennicy.
Tym razem program skierowany jest do społeczności lokalnych i skupia się na działaniach w przestrzeni publicznej. Grupa projektowa z SP 5, składająca się z piętnastu uczniów z klas IV – VI oraz opiekunów: Izabeli Obuszewskiej-Woźniak i Marty Skrzydlewskiej-Korpik z pomocą Macieja Tomaszewskiego postanowiła rozegrać swoją okolicę i krok po kroku przygotowała grę miejską. Ideą programu "Młody Obywatel" jest przekazanie całej inicjatywy w ręce uczniów, dlatego też nasi uczniowie sami wybrali rodzaj gry, miejsca w których będziemy ją rozgrywać, wymyślili tytuł oraz cele gry, zredagowali i dostarczyli pisma do instytucji, z którymi będą współpracować, pozyskali sojuszników i sponsorów, ułożyli zadania i zagadki do gry oraz zaprojektowali plansze gry, logo, dyplomy i plakaty.
Główne cele naszej gry to promowanie czytelnictwa, aktywnych form spędzania wolnego czasu z zaangażowaniem społeczności lokalnej oraz odkrywania na nowo dobrze znanych na co dzień miejsc w naszym mieście. Z tego względu postanowiliśmy stworzyć żywą bibliotekę z ulicy Chrobrego.
Wstępną grę miejską rozegraliśmy w czwartek, 7 maja w godzinach od 15.00 do 17.00. Do udziału w grze zaprosiliśmy cztery zespoły: zespół uczniów z Pierwszego Liceum Ogólnokształcącego w Gnieźnie z opiekunem, panią Karoliną Nowak-Zamiarą, zespół uczniów z Gimnazjum nr 2 z opiekunem, panią Elżbietą Staszewską, zespół uczniów z SP 5 pod opieką pani Agnieszki Jani oraz zespół rodziców pod kierunkiem pana Michała Chrząstowskiego. Każda drużyna wypełniła kartę zgłoszeniową i otrzymała planszę gry oraz kartę biblioteczną, na której trzeba rozliczać się z wykonanych zadań. Plansza to element zagadki z tytuły naszej gry, gdyż niełatwo domyślić się do jakiego działu naszej żywej biblioteki należy się udać, aby wykonać kolejne zadanie. Po godzinie zmagań do mety jako pierwszy dotarł zespół rodziców. Wszystkie zespoły rozwiązały zadania i rozliczyły się z nich na mecie. Uczestnicy gry ocenili ją bardzo dobrze i przyznali, że jest to świetna zabawa edukacyjna, jednak wymaga nie lada kondycji.
Grupa projektowa z SP zrealizowała swoje pierwsze samodzielne zadanie, teraz planują rozbudować swoją grę i rozegrać ją ponownie na imieniny ulicy, angażując kolejne zespoły z różnych gnieźnieńskich szkół oraz nowe instytucje.