W ubiegłym roku triumfowali w „eSzkole”. Otwarcie pierwszej w Gnieźnie sali astronomicznej przyniosło uczniom Liceum im. Dąbrówki nie tylko uznanie jury konkursu, ale także cenne nagrody. W drugiej edycji projektu, zamiast międzygalaktycznych wycieczek, licealiści stawiają na działania lokalne. Ta sama szkoła, inni uczniowie, głowy pełne pomysłów. Będzie się działo!
Na początek przypomnijmy zasady konkursu. W projekcie "eSzkoła – Moja Wielkopolska" bierze udział 105 szkół z całego województwa. Gimnazjaliści i licealiści uczą się metodą projektów z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu – tabletów, laptopów i tablic interaktywnych. Jak to wygląda w praktyce? W każdej szkole nad projektami pracują trzy zespoły pod czuj-nym okiem nauczyciela – opiekuna. Uczniowie zamiast siedzieć w ławkach i uczyć się matematyki czy przedmiotów przyrodniczych z książek i zeszytów, sami proponują tematy projektów, które realizo-wać będą do końca czerwca na zajęciach pozalekcyjnych. Na najciekawsze projekty głosują uczniowie. Spośród ocenionych najwyżej, Rada Naukowa, złożona z profesorów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, wybierze najlepsze i nagrodzi ich twórców podczas finału konkursu. Oprócz UAM, projekt koordynuje Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego oraz Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej, odpowiedzialna m.in. za instalowanie bezprzewodowego Internetu w każdej ze szkół. Fundusze na realizacje "eSzkoły" w części pochodzą ze środków Unii Europejskiej.
Operacja wskrzeszenie
Zaniedbane alejki, zniszczone ławki, pusto i ponuro. Z takimi widokami może kojarzyć się Park Miejski im. gen. Władysława Andresa. Czy ten obraz można zmienić? Naszemu projektowi nadaliśmy tytuł "Operacja wskrzeszenie", ponieważ chcemy wskrzesić park, zwłaszcza w świadomości gnieźnian. Chcemy przypomnieć o jego istnieniu i przekonać, że zamiast spędzać wolny czas w centrach handlowych, lepiej jest wypocząć na łonie przyrody. Taką możliwość stwarza właśnie park położony w samym sercu miasta – mówią uczniowie pracujący nad tym ambitnym projektem. Co zatem mają w planach? Stworzą elektroniczny folder, w którym znajdą się zdjęcia parku w czterech porach roku. Chcą także zaprosić gnieźnieńskich uczniów i nauczycieli do korzystania ze ścieżki edukacyjnej. Wykonamy tabliczki edukacyjne, zielnik oraz opracujemy scenariusze lekcji. Mamy nadzieję, że to zachęci nauczycieli do wyjścia ze szkoły w ramach lekcji przyrody czy biologii i skłoni ich do pokazania uczniom żywych, prawdziwych roślin, a nie tylko ilustracji w książkach – przekonują licealiści. Do akcji wskrzeszania parku młodzież chce zaprosić wszystkich mieszkańców Gniezna. Uczniowie będą zachęcać do aktywnego spędzania czasu podczas akcji "Biegać każdy może", oraz konkursu fotograficznego "Obiektywnie o parku". Teraz pozostaje tylko poczekać, aż stopnieją śniegi i można brać się do pracy.
Akcja reaktywacja
Uczniowie z "Dąbrówki" starają się nie tylko uratować Park im. gen. Władysława Andersa, ale także ocalić od zapomnienia gnieźnieńską parowozownię. Jej historia sięga 1872 roku, kiedy to przez miasto przebiegała pierwsza linia kolejowa z Poznania przez Inowrocław do Bydgoszczy i Torunia. Niestety to miejsce swoje dni chwały ma za sobą. Zamknięta w 2009 roku parowozownia powoli niszczeje i odchodzi w zapomnienie. I to właśnie chcą zmienić licealiści. Pragniemy zainteresować naszych rówieśników koleją i przybliżyć im zasady działania typowych urządzeń wykorzystywanych w kolejnictwie parowym. Obecnie przygotowujemy kosztorys prac i wizualizację efektów, aby zachęcić potencjalnych sponsorów do wsparcia naszego przedsięwzięcia. Samodzielnie sporządzamy rysunki i obliczenia, ale planujemy również skorzystać z doświadczenia profesjonalnego inżyniera-konstruktora, który pomoże nam przy projektowaniu takich urządzeń jak semafor, obrotnica czy zwrotnica – wyliczają swoje działania uczniowie. A zwieńczeniem ich pracy będzie przygotowanie wystawy, która być może stanie się przyczynkiem do powstania w Gnieźnie Muzeum Kolei Parowej. Jak na razie uczniowie zapraszają wszystkich mieszkańców do obejrzenia wyników ich pracy na zbliżających się gnieźnieńskich Dniach Pary.
Wszystkie drogi prowadzą do Gniezna
A jak promować Gniezno poza jego granicami? Na doskonały pomysł wpadła trzecia grupa z "Dąbrówki". Są już w trakcie tworzenia gry planszowo-karcianej "Gnieźnieńczyk". Pytania, ciekawostki, szyfry i zadania matematyczne – wszystko doprawione szczyptą tajemnicy i polane historycznym sosem. To jest przepis na sukces licealistów. Obecnie przygotowujemy projekt planszy oraz układamy zadania dla graczy. Są one bezpośrednio związane z zabytkami oraz znanymi miejscami w naszym mieście: budowlami sakralnymi, pomnikami, urzędami i instytucjami. Co ciekawe, choć większość z nas mieszka poza Gnieznem, mówimy "nasze miasto", ponieważ to tutaj się uczymy i spędzamy większość dnia. Te ulice stają się powoli naszymi ulicami – mówią zgodnie uczniowie. Niedługo ruszamy w miasto na fotograficzne polowanie – chcemy zrobić oryginalne zdjęcia gnieźnieńskich zabytków, aby wizualnie wzbogacić nasz projekt. Czekamy tylko na pierwsze wio-senne promyki słońca, które dodadzą blasku fotografiom – dodają licealiści.
Trzy grupy z gnieźnieńskiej "Dąbrówki" będą pracować nad swoimi projektami do końca roku szkolnego. Następnie, podobnie jak w ubiegłym roku, odbędzie się głosowanie społeczno-ściowe na najlepsze prace. Z najwyżej ocenionych, Rada Naukowa złożona z profesorów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, wyłoni zwycięzców. Trzymajmy kciuki za naszych uczniów!
Projekt "eSzkoła – Moja Wielkopolska" realizowany jest przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego w partnerstwie z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Ogólnopolską Fundacją Edukacji Komputerowej, zaś współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jeden komentarz
Oby ten projekt znalazł swój finał. Miło byłoby zobaczyć park jakim był za komuny.